بُنيَ الإِسْلامُ عَلَى خَمْسٍ (اسلام بر پنج چیز استوار شده است)

 

 

 

 این قول پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم که فرمودند: «بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ» [رواه البخاری: 8].

 از ابن عمر (رضی الله عنه) روایت است که گفت: پیامبر خدا  فرمودند: «اسلام بر پنچ چیز استوار شده است: گواهی دادن بر اینکه خدای دیگری غیر از خدای یگانه وجود ندارد، و محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) پیامبر خدا است، و برپا داشتن نماز، و دادن زکات، و حج [بیت الله الحرام]، و روزه گرفتن ماه رمضان»

- مراد از بنای اسلام بر این پنج چیز، آن است که این پنج چیز ارکان اسلام است، و اسلام بدون این‌ها تحقق نمی‌یابد.

- در احادیث دیگری آمده است که (جهاد) بالاترین قله ی اسلام است، و اینکه در این حدیث از جهاد نام برده نشده است، سببش این است که جهاد فرض عینی و دائمی نیست، بلکه فرض کفایی است، و در وقتی است که جهادی وجود داشته باشد، اما این ارکان دیگر فرض عینی است.

 -  اینکه در این حدیث، از ایمان آوردن به سائر انبیاء، و ایمان آوردن به ملائکه، و همچنین دیگر افراد (مؤمن به) ذکری به میان نیامده است، سببش این است که مراد از شهادت (لا إله إلا الله محمد رسول الله) تصدیق به تمام چیزهائی است که پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از ان خبر داده‌اند، و معلوم است که ایشان به ایمان آوردن به ملائکه، و کتب منزله، و ایمان آوردن به سائر انبیاء وغیره امر نموده‌اند.

- در این حدیث حج بر روزه مقدم ذکر شده است، و در حدیثی که مسلم روایت کرده است، روزه بر حج مقدم آمده است، و عمر نیز بر شخصی که حج را بر روزه مقدم ذکر کرده بود، اعتراض نموده و گفت: اینطور نیست، بلکه اول روزه و بعد از آن حج است، و از پیامبر خدا  چنین شنیده‌ام.

اطلاعاتی در مورد عبدالله بن عمر

 عبدالله بن عمر بن خطاب (رضی الله عنه) قرشی هاشمی است، بعد از مسلمان شدن پدرش مسلمان شد، و پیش از وی هجرت نمود، در غزوه ی بدر و أحد نسبت به خوردسالی‌اش پیامبر خدا  برایش اجازه ی  اشتراک نمودن به این دو غزوه را ندادند، و اولین غزوه ای که در آن اشتراک نمود عزوه خندق است، نهایت تابع سنت پیامبر خدا بود، حتی در هرجایی که ایشان نماز خوانده بودند، آب می‌داد که خشک نشود، که پیامبر خدا  در زیرش نماز خوانده بودند، آب می‌داد که خشک نشود، احادیث بسیاری را روایت کرده است، و بعد از پیامبر خدا ج شصت سال زندگی نمود، و در سال هفتاد و سه هجری به سن هشتاد و شش سالگی و یا هشتاد و چهار سالگی وفات نمود، أسد الغابه (3/227-231).

 

 

 

مسائل پاسخ داده شده

حدیث هفته

حکم تیمم

عن جابربن عبد الله (رضی الله عنهما): أنَّ النبي (صلى الله عليه وآله وسلم) قالَ: «أُعْطِيتُ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ أَحَدٌ قَبْلِي: نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيرَةَ شَهْرٍ، وَجُعِلَتْ لِي الأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا، فَأَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أُمَّتِي أَدْرَكَتْهُ الصَّلاَةُ فَلْيُصَلِّ، وَأُحِلَّتْ لِي المَغَانِمُ وَلَمْ تَحِلَّ لِأَحَدٍ قَبْلِي، وَأُعْطِيتُ الشَّفَاعَةَ، وَكَانَ النَّبِيُّ يُبْعَثُ إِلَى قَوْمِهِ خَاصَّةً وَبُعِثْتُ إِلَى النَّاسِ عَامَّةً».(صحیح البخاری). وفي حديثِ حُذَيْفةَ (رضي الله عنهُ) عنْدَ مسلم: «وَجُعِلَتْ تُرْبَتُهَا لَنَا طَهُوراً إذا لمْ نجدِ المَاءَ» وعن علي عِنْدَ أحْمد: «وَجُعلَ التُّرابُ لي طَهُورا» - از جابر بن عبدالله (رضی الله عنهما) روایت است که پیامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: «به من پنج چیز داده شده است که به هیچ کسی (پیامبری) قبل از من به داده نشده است: به این یاری داده شده‌ام که از مسافت یک ماه دشمنانم دچار ترس و وحشت می‌شوند. و همه‌ی زمین برای من (و امتم) مسجد (محل نماز) و پاک قرار داده شده است؛ لذا هر کس (از امتم) در هر جا بود و وقت نماز فرار رسید؛ همان جا نماز بخواند و و غنایم جنگی برای من و امتم حلال شده است و حکم شفاعت به من داده شده است و هر پیامبری بسوی قوم خاصی مبعوث می شد و من بسوی کل مردم مبعوث شده ام ». و حدیث را تا آخر ...

حدیث هفته

معرفی اعضای هیات

جدیدترین پاسخ ها