مبانی که شما برای دادن پول به جای خوراکی ذکر کردید قابل ستایش اما اشکالاتی نیز دارد اول اینکه چگونه است اگر نقود در میان اعراب نبود پس لابد بایستی پیامبر برای کسی که مال التجاره دارد و پول در دست ندارد (جنس دارد) زکات را از همان جنس ( فی المثل پارچه ) مشخص می کرد ولی چنین نکرد. چرا به قضیه از این دید نگاه نمی کنید که هر چند دادن زکات و فطریه هر دو کمک به مستمندان است اما شاید کاردکرد آنها متفاوت باشد ، شاید حضرت رسول از فرض نمودن فطریه واقعا" قصد سیر کردن گرسنگان را داشته و در این عصر اگر گرسنه نیست اما فراوانند کسانی که سوء تغذیه دارند. شنیده ها حاکی از آنست که بعضا" دوستانی که فتواهای شما را مد نطر قرار داده اند حتی بدهی بدهکاران ( غارمین) را از فطریه پرداخت کرده اند. خودتان بهتر می دانید چه خانواده هایی هستند که سالی یک بار هم گوشت ( پروتیین ) به چشم خود نمی بینند ، البته که وجه نقد را می شود به غذا تبدیل کرد البته اگه قبلش توسط خانواده مانند یارانه باآن برخورد نشود.بگذریم بحث من بیشتر به رفتار با فطریه مانند زکات است.

جواب:  در پاسخ باید عرض کنیم که:

اولا:ما هیچ گاه نگفتیم که به خوراکی خوراکی، پول دادن جایز است. اگر متن اطلاعیه هیأت فتوا را با دقت مطالعه کنید این مطلب که ذکر کردم، واضح است. تمام حرف ما این است که در عصر حاضر چون مردم پول ذخیره می کنند و دادن پول برای دهنده و گیرنده راحت تر و بهتر است، سرفطره پول است نه اینکه بجای قوت، پول بدهند. و در این قضیه به فقه تصرف رسول اکرم صلی الله علیه و سلم توجه شده است.

ثانیا: مصارف زکات فطر(سرفطر)همان مصارف زکات اموال و کشتنیها و غیره است بنابراین اگر مقداری از آن را به غارمین پرداخت کنند مانعی ندارد. والله اعلم.

 

درباره هیأت فتوا

بزودی

راه های تماس با هیأت فتوا

برای تماس با هیأت فتوا می توانید از طریق این سایت اقدام نمایید. و یا با شماره تلفن000000 تماس حاصل فرمایید.

ایمیل: i این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید